U BiH je od početka godine stiglo svega šest automobila na električni pogon, a da bi ekološki prihvatljiva vozila na putevima zamijenila dizelaše i benzince, nadležni moraju poboljšati neophodnu infrastrukturu i naći mogućnost da subvencijama podrže njihov uvoz.
Prema evidenciji Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, pet automobila na električni pogon stiglo je iz Njemačke i jedan iz SAD. Najskuplji je bio “porše tajkan 4S”, za koji je iskeširano nešto više od 178.000 KM, dok je najjeftinije vozilo na struju koje je stiglo u BiH “golf”, koji je plaćen nešto više od 10.000 maraka. Podaci UIO pokazuju da je tokom prošle godine uvezeno 12 automobila na električni pogon, a godinu ranije jedan više, dok je 2018. stiglo svega sedam takvih vozila, a 2017. godine deset.
Da je i dalje riječ o pionirskim koracima potvrđuje direktor Privredne komore RS Pero Ćorić, koji za “Glas Srpske” pojašnjava da su kroz dva člana Zakona o električnoj energetici u RS udareni temelji za razgovor o uvozu i većoj upotrebi električnih vozila.
- To je prvi korak koji će pomoći da se primjena električnih vozila u Srpskoj unaprijedi. Potrebna je adekvatna infrastruktura, odnosno punionice, kojih je, prema nekim procjenama, oko 50 u Srpskoj. Osim toga, treba početi već od prostornoplanske dokumentacije, lokacijskih uslova i elektroenergetske saglasnosti da bismo ovaj proces uspješno doveli do kraja - pojašnjava Ćorić i naglašava da treba tražiti opcije za subvencionisanje uvoza ovih vozila.
Dodaje da je ovo grana koja se konstantno razvija i da će se u budućnosti sigurno razmišljati o punionicama koje će se puniti brže nego što je to sada slučaj, a vozila će se moći dopunjavati.
Prema procjenama predsjednika Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima pri Privrednoj komori FBiH Harisa Muratovića, BiH ima oko 145 punionica i svega 41 registrovano električno vozilo.
- Da bismo imali više eko-vozila, nadležni treba da kreiraju povoljan poslovni ambijent, počevši od potpunog ukidanja carine na električne automobile, koja trenutno iznosi pet odsto, te smanjenja carina za hibridna vozila sa 15 na pet odsto. Većina zemalja u okruženju nema carinu na električna vozila - rekao je Muratović.
Krajem prošle godine Ministarstvo energetike i rudarstva RS uputilo je inicijativu UIO za izmjenu Zakona o PDV-u, zatraživši oslobađanje od plaćanja PDV-a na uvoz električnih vozila.
U Upravi smatraju da podsticaje u sadašnjem trenutku treba pronaći u drugim sferama, kao što su razni bonusi i subvencije pri kupovini, registraciji vozila, pravovremenoj zamjeni starih za nova vozila, koji bi se podstakli iz odgovarajućih izvora na nivou entiteta ili lokalnim nivoima, a ne redukcijom PDV-a koji je osnov fiskalne održivosti i stabilnosti svih nivoa uprave u BiH.
Baterije
Pero Ćorić je rekao da se već sada opravdano postavlja pitanje šta sa baterijama električnih vozila.
- Mora se i o tome razmišljati, gdje i kako da skladištimo baterije kojima je istekao rok trajanja - kazao je Ćorić.